fredag 19 november 2010

Julbak!

Det var någon gång under 2008 som jag helt slutade med gluten. Detta var alltså första året som jag firade jul som dubbelintolerant. Dock hade jag två underbara studiekamrater som ställde upp på att experimentera med julbakningen, kanske för att de båda är vegetarianer och är medvetna om vad man kan gå miste om då man utesluter en viss kategori ur sin kost. Hur som helst gav vi oss i kast med lussebullar, pepparkakor och kola. Vi konstaterade att då det glutenfria mjölet gör brödet väldigt torrt och stelt så får man göra degen oerhört kladdig, vilket vi också gjorde. Detta  gör att det blir komplicerat att skapa någon form överhuvudtaget, som man kan skåda på bilderna nedan. Gott var det dock! Lite glögg till bakverken gjorde susen. De andra kan ha varit en smula skeptiska till smaken, själv var jag överlycklig att kunna äta något som i alla fall påminde om lussekatter och pepparkakor.




Nu när man är erfaren har man lärt sig att ge upp det är med figurer och istället satsa på bullformar för saffransdegen, samt att inte ta i något medan man kladdar med degen!

1 kommentar:

  1. Va kul att du skaffat dig en blogg!! Jag ska följa ditt gluten och laktosfria liv som en slav!! :) Kram

    SvaraRadera