lördag 11 februari 2012

Lyckligt intolerant

Återvände hem till mitt kära Göteborg igår efter en mycket givande vecka på vift! Fylld av ny kunskap, trevliga upplevelser och möten med härliga människor och en hel del mys så kånkade jag på mina trogna följeslagare; datorväskan, handväskan och resväskan!
 Även om vi nu vid det här laget har kommit på ett väldigt utarbetat samarbete och smidigt tillvägagångssätt, jag och mina väskor där jag släpar, bär och drar och de mest hänger på så är det lite slitsamt just de sista metrarna fram till dörren. Att någon envisas med att sanda med grus som ökar friktionen och motståndet till dess maxpunkt gör hela proceduren än mer kämpig. Men de som känner mig väl vet ju att jag är stark och uthållig som en oxe, så det är ingen match för mig!

Väl hemma med all packning ger jag mig inte genast i kast med att packa upp ivrigt och glatt, nej självfallet ställer in väskorna i ett hörn där de får stå och skämmas för sin övervikt och bli ignorerade ett par dagar.

Istället beger jag mig full av förväntan mot kylskåpet, eftersom jag tackat nej till "after work(schoool)" med mina kära klassisar som hade ett tåg byte i Göteborg, så är jag vid detta lag hyfsat utsvulten! Kylskåpets tomhet skriker rakt emot mig när jag öppnar och dess lampor som inte är skylda av något därinne inne lyser så starkt att jag får skyla ögonen. Det går upp för mig att här måste handlas!

Har medan jag konkade in väskorna lyckats i en svepande rörelse bytt till mysbyxor och inser nu att jag kanske måste byta tillbaka till de byxor jag haft hela dagen i skolan samt 3 timmar på tåget som jag redan när jag satte på mig på morgonen längtade tills jag fick ta av mig! Nej, jag gör det inte, tänkte jag och intalade mig att jag får se detta som ett beteendeexperiment att gå ner till Ica i mjukisbyxor mitt i fredagsruschen när folk kommer från jobbet klädda i kostym och portfölj, asch då!

Väl inne på Ica glömde jag allt vad mjukisbyxor och dresscode heter, jag fann ett nytt knäckebröd på glutenfria hyllan, se till att sitta ner innan vidare läsning; "Linfröknäcke" från Dalarna! Vandrade vidare bland hyllorna och blev om än mer lycklig, där i laktosfria hyllan fann jag att Arla tagit sitt förnuft till fånga och gjort ett laktosfritt "Bregott". Vilken kombination, fredagsmysets tilltugg var givet!
Säga vad man säga vill, men att vara gluten- och laktosintolerant gör handlingen mycket spännande och lyckobringande :)

Nya favoriten i munnen är alltså; Linfröknäcke, bregott och groddar!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar