tisdag 30 april 2013

Valet inför det vuxna Valborg

2013-03-30, precis som alla andra föregående år detta datum är "Valborg" på tapeten. Förr om åren har denna dag firats i goda vänners sällskap i Ekonomikumparken belägen i Valborgsfirandets stad nummer 1, Uppsala. De bosatta söder om Eslöv skulle nog här (om någon utanför min familj läste bloggen) protestera högt och hävda att detta är Lund. Bak till sak, dagen brukade inledas med champagne (läs mousserande vin, majoriteten är studenter) och jordgubbar, därefter strosade vidare till diverse aktiviteter för att sedan återhämta i min kära väninna A's boende, kvällen och därefter natten bjöds på galej så det stod härliga till. Det var tider det. 



Idag är jag så nöjd med att spendera dagen med min kära mor på besök, vi startade dagen med en långpromenad i skogen, därefter ett spinningspass och strömming till lunch. Ett par gluten- och laktosfria blåbärsglasstrutar och en promenad i regnet senare slog vi till på middag. Det var hit jag egentligen ville komma med tanke på genren i denna blogg. Mat. Hittade en påse i frysen sedan nyår med gluten- och laktosfri smördeg, försökte mig först på att kavla ut denna klump som fått tina under dagen men gav upp ganska snart och funderade på varför jag inte lärt mig efter alla dessa år av försök att kavla glutenfri deg, att det är helt enkelt inte kompatibelt med en kavel. Fick mosa ihop degen igen och trycka ut den bitvis i muffinsformar för att sedan få sig en kvart i ugnen. Effektivitet är något jag gillar skarpt och passade därför under gräddningen på att blanda ihop röran jag tänkt placera i dessa perfekt formade skal. Vill också tillägga att jag lade ett par majskolvar i vatten för att kokas innan allt detta sattes igång. Laktosfri creme fraiche, fetaost (läs noga så att den faktiskt är gjord av get- och fårmjölk som sig bör), lite vitlök, och vitpeppar samt dill mixades omsorgsfullt ihop. Därefter tog jag en sylvass kniv och skar upp lite grönsaker. När de vackra skalen gräddats klart klickade jag i lite röra för att dölja att samtliga såklart krackelerat och toppade med lite räkor. Sedan åt vi.

Medan jag stod i köket pyrde en härlig eld i kaminen då snålblåsten och det ruggiga vädret krupit in och kylt ner benmärgen under dagen. Solen har kikat fram ett fåtal gånger mest har det regnat ömsom blåst. Tacka vet jag på den gamla goda tiden, när jag var ung, när solen sken och löven börjat slå ut när jag och mina trogna kamrater firade Valborg i Uppsala. Men idag skulle jag inte byta med de arma studenterna, om ens solen lyste. Jag trivs bättre här hemma en dag som denna, där jag får sova i vår sköna säng under det extra extremt varma dubbeltäcket istället för köksgolvet hos min väninna -A och dela en liten kökshandduk som täcke, dock med sin bästa vän. Men så bor jag numer trots allt i Paradiset!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar