söndag 22 april 2012

Vår, vad härligt.

Väldigt sakta och inte så säkert rör vi oss förhoppningsvis mot någon form av varmare och ljusare årstid.  Detta intetväder ger mig inga som helst vibbar av att det nalkas härliga parkhäng och att Valborgsmässoafton är om en vecka. Istället för körsbärsblom och fågelkvitter varnar löpsedlarna för trafikkaos och snöoväder. Man skulle kunna definiera denna tid på året som vår, jag är inte övertygad.

Men bitterhet är inget som rimmar väl med en inspirerande matblogg så jag kastar tvärt om och berättar om mitt så kallade liv. Sista föreläsningstillfället avklarat i fredags, lite vemodigt men å andra sidan är inte sista potatisen satt ännu då vi vid nästa närträff kommer att ha två heldagar med mindfullness som toppas av avslutningskalas med mina härliga klasskamrater!

Laktosfri Risgrynsgröt 
Som vanligt när jag besöker den Värmländska huvudstaden, Karlstad, så gjorde jag även denna gång en riktigt härlig upptäckt!
Laktosfri risgrynsgröt, så oerhört genomtänkt och glädjespridande. Jag slog till på två korvar, en som jag förtärde på plats (inte i butiken) och en som jag stoppade ner i min medhavda minifrysväska (detta skedde inte heller i butiken)!



Grillat och Jordgubbar
Sol, värme, fågelkvitter, körsbärsblom är några av ovannämnda synonymer av våren, men även grillning och jordgubbar tycker jag kan platsa in som passande vårobjekt. 
Detta är faktiskt inte premiärgrillningen för i år utan nummer 3 i ordningen. I grillen lades en benfri fläskkotlett insmord i mango chutney, salt och peppar. Under den pågående grillningen penslades lite extra av dessa tre smaksättare på lite då och då. Samtidigt som detta projekt utfördes stod potatisen i ugnen i ett stort sällskap av lite morötter, paltsernacka, svarta oliver, vitlök, olja, salt, peppar, charlottenlök och soltorkadetomater. 

Saffransräkor med pasta
Inget synonymt med våren, men så himmelskt gott! Alla favoriterna i ett; saffran och räkor. Koka glutenfri pasta. Ta av svansarna från räkorna, blir så kladdigt och krångligt att plocka av dessa ner de ligger på tallriken i sin underbara gula sås. Stek på lite 1aktosfri grädde, häll i ca 1/2 påse saffran, sliceade paprikor, socker ärtor och sist men inte minst räkorna. Servera med vin, för att få in lite vår även i denna rätt kan man stoppa i en jordgubbe i glaset!






Välkommen du härliga Vår!

2 kommentarer:

  1. Tummen upp för underhållande läsning! Och vilken god mat - inspirerande! Puss&Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så hjärtligt, vi får styra upp ett grillkalas när vädret tillåter ;)

      Radera